23

november

verstrikt in eigen gelijk

VAC flash

Kwaliteitslabels!

Er is al veel inkt over gevloeid doch in essentie komt het hierop neer.

Een label heeft twee doelstellingen:

  • Het label is een product van de marketingstrategie.
  • Het label bindt producenten aan de retailer die de voorwaarden ongebreideld en zonder inspraak mag/kan opleggen.

Als we de woordvoerder van Delhaize mogen geloven, en we trekken dit voor alle duidelijkheid niet in twijfel, is het vlees niet volledig traceerbaar want het kan, door onachtzaamheid of een menselijke fout, in de versnijderij verwisseld worden tussen rund 1, rund 2 en rund 3. Het staat ons voor de geest dat dit inderdaad mogelijk is. We kunnen ons voorstellen dat niet ieder stuk vlees volgens afkomst apart kan verwerkt worden. De verantwoordelijken van het label hadden de medewerkers op de werkvloer van de versnijderijen moeten consulteren of het verwerkingsproces uitgeschreven in de labelvoorwaarden toepasbaar is.

Zoals zo vaak ontbreekt het gezond verstand en worden boven de hoofden van de uitvoerders grote plannen ontwikkeld. Er kunnen vragen gesteld worden over de gang van zaken. Ontwikkelaars en aanhangers van labels moeten zich ernstig beginnen afvragen wat de impact is van een negatieve evaluatie van een label. Dit zowel voor de toegetreden producenten maar ook voor de niet toegetreden producenten. Labels zouden best fondsen voorzien om de aangesloten en de niet aangesloten producenten te vergoeden voor imagoschade ten gevolge van onvolkomenheden van het label.

De rundveehouder heeft alweer de perceptie tegen

Een uur na de heldere toelichting van de Delhaize-woordvoerder werd tijdens het programma “Bij Debecker” op Radio 1 – een rundveehouder kwam het beroep voorstellen – dit vleesverhaal herhaald.
Mijn excuses, maar het aantal keren dat het woord fraude werd gebruikt was misselijkmakend.

Hoe kan je daar als individuele rundveehouder tegen op?

Spijts rapporten, studies en acties over het welbehagen van de rundveehouder of het ontbreken ervan, leveren zulke repeterende misleidende uitspraken geen positieve bijdrage aan het imago en het welbehagen van de rundveehouder. De aanwezige rundveehouder verwoordde het ongeveer zo: “Het is frustrerend dat dit altijd gebeurt over onze hoofden heen en wij dragen er geen verantwoordelijkheid in”.

Hoelang nog blijven de rundveehouders kop van jut in de keten en de media?