02

november

maak kennis met de moslimconsument

VACconsult

Verkenning kansen voor de Vlaamse agrovoeding

Kris Roels, Anne Vuylsteke, Dirk Van Gijseghem en Ellen Maertens

Moslimconsumenten bieden voor de Vlaamse agrovoedingssector marktkansen die nu nog niet volledig benut worden. Dat biedt perspectieven om veel geconsumeerde productgroepen te vermarkten met oog voor de doelgroep.

Vlaanderen is divers. Een op de vijf Vlamingen heeft een buitenlandse herkomst. Ongeveer de helft daarvan is afkomstig uit niet-EU-landen. Minstens 400.000 personen heeft zijn roots in een moslimland. Binnen de Marokkaanse en Turkse gemeenschap komt geleidelijk een middenklasse op, die hoger opgeleid is en meer geld besteedt aan voeding. De overgrote meerderheid is fier om moslim te zijn.

Steeds meer moslims zien de islam als een levensstijl en een gids voor hun consumptiegedrag. Halal en haram zijn begrippen die aangeven of een product is toegestaan of niet. De Belgische halalvoedingsmarkt wordt op bijna 2 miljard euro geschat. De halalvoedingsmarkt levert een bijdrage van 40 à 100 miljard euro aan de Europese voedseleconomie. Er is een groeipotentieel voor halalvoeding. Een betere certificering en bredere maatschappelijke aanvaarding van halalvlees zijn actuele uitdagingen.

De landbouwer kan innoveren met nieuwe etnische teelten en producten: groenten en fruit, peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten), schapen- en geitenvlees, noten, zaden en exotische kruiden. Landbouwconcepten als korte keten en biologische landbouw kunnen inspelen op waarden van zowel de traditionele als de bewuste moslimconsument. Naast zijn rol als consument speelt de moslim eveneens een rol als nieuwe actor in de agrovoeding, bijvoorbeeld als ondernemer of als werknemer van de sector.

Download de brochure: ‘Maak kennis met de moslimconsument

Bron: Roels. K., Vuylsteke A., Van Gijseghem D. (2017) Maak kennis met de moslimconsument. Verkenning kansen voor de Vlaamse agrovoeding, Departement Landbouw en Visserij, Brussel.