09

november

De rok is nader dan het hemd

VAC flash

De herfstvakantie is voorbij. Het lijkt of de schoolvakanties doorgedrongen zijn in het professionele bestaan. Al op vrijdag stonden misnoegde en boze reizigers met kroost hopeloos te wachten op Zaventem. De vakantie waar zo reikhalzend naar uitgekeken werd, dreigde in het water te vallen. De stakende bagage-handlers en de vakbonden waren op de sociale media kop van jut. “Dit doe je niet, onze – “mijn” vakantie verpesten. Ze moesten ze allemaal hun C4 geven, …

Later werd duidelijk onder welke arbeidsomstandigheden de werknemers op de luchthaven werken. Zij zijn het slachtoffer van de race to the bottom. Op Schiphol, waar dikwijls naar werd verwezen, is er één CAO voor alle bagagebedrijven.

In onze sector kennen we hetzelfde fenomeen. Steeds hogere kwaliteitsnormen, steeds strengere productie-eisen, meer en meer aandacht voor milieu en dier én lagere prijzen. Lagere prijzen opgelegd door de markt. De vakbonden betrekken, terecht, onze sector in het betoog. Marc Leemans, voorzitter ACV, verwoordt het zo: ”De vliegproblematiek verschilt niet van die andere lagekostsectoren. Boeren die voor hun melk, groenten of vlees niet eens de productiekost vergoedt krijgen….” We hebben Marc Leemans een dankbrief gestuurd.

Opgelegd door de markt… of is het marketing. In het verleden hebben we gewaarschuwd voor misbruik van bezorgdheden door drukkingsgroepen. Alles wordt werkelijk uit de kast gehaald om het eigen gelijk te halen. Neem bijvoorbeeld de roep om minder of geen vlees te eten.

Men zou denken dat studenten, toch een van de doelgroepen, de vegetarische toer zouden opgaan. We lezen dat de directie van de Leuvense Alma-studentenrestaurants ingaat op het verzoek van de studentenkoepel LOKO om in Alma II toch elke dag weer vlees op het menu te zetten. Er zullen in dit restaurant ook opnieuw goedkopere maaltijden worden aangeboden.

Twee dingen om te onthouden:

  • De discussie over vleesloos voedsel werd vermarketingd. De vegetarische schotels werden duurder verkocht dan de vleesschotels, zo blijkt. De markt ziet er winst in …
  • Twee, de consumentstudent kiest, ondanks de mediacampagne, eieren, what’s in a name, voor zijn karige geld, en schuift liever aan in Alma I met vleesgerechten.

Er komt veel op ons af. Klimaat, milieu, dierenwelzijn, fijn stof, waterkwaliteit en -beschikbaarheid, zorg voor het landschap.

Is de veeleisende consument, ge-des-informeerd door allerlei belangengroepen, zich bewust van het feit dat de bodemprijs is bereikt?

Is de consument bereid een meerprijs te betalen?

Of is de rok nader dan het hemd?