28

augustus

Code groen

VAC flash

Deze zomer worden we om de oren geslagen met kleurcodes. Groen-geel-oranje en rood worden toebedeeld aan regio’s, de kust, zelfs het weer ontsnapt er niet aan. Het weer is naast Corona de grootste smalltalk. De weermannen en weervrouwen maken gretig gebruik van de kleurcodes en dito waarschuwingen. Drama ten top. Ongepast in deze maatschappelijke en sociale hoogspanningstijden.

Het zou des te leuker zijn geweest, mocht de voorbije hittegolf in de markt worden geplaatst als een opportuniteit door vier reisdagen naar het verre Zuiden te besparen om tien dagen in een omgeving boven de 25°C te vertoeven. Genieten of proeven van de kelk van geluk verkoopt minder dan drama.

Dit brengt ons naadloos tot de opportuniteit die Corona de hoeveverkopers en korte ketenaars biedt. De omzet en het aantal klanten heeft een serieuze boost gekregen. Het is nu zaak, om deze boost te bestendigen. Een marketingstrategie opzetten is essentieel wil je een deel van het nieuwe cliënteel en dus omzet behouden.

Marketing is maar zo effectief als de uitvoering ervan. Een sterke marketingstrategie slaagt erin om je doelgroep massaal te converteren tot trouwe klanten, mensen over je aanbod te laten praten en je verkoop succesvol te maken.

Enkele tips:

1. Doe een marktonderzoek en stel jezelf volgende vragen.
Wie is je ideale klant?
Waarom zou de ideale klant bij jou kopen?
Waar bevindt je ideale klant zich en via welk kanaal kan je hem het best bereiken?
Welke boodschappen overtuigen je ideale klant?

2. Focus tijdelijk je boodschap op de nieuwe klanten
Bouw je boodschap op uit de analyse van je trouwe klanten. Welk is het profiel van je trouwe klant? Welke profiel koopt het meest en waarom kopen ze bij jou.

3. Vertel welke voordelen je brengt en blijf dit herhalen.

4. Zet in op innovatieve marketingkanalen
Onmiskenbaar zit je doelgroep online. Gebruik de digitale kanalen om je boodschap over te brengen.

5. Investeer in begeleiding
Vraag begeleiding aan marketing specialisten, copywriters, website bouwers, enz.

6. Analyseer de resultaten
Wat leveren je acties op? Zet in en versterk de actie die het meeste opbrengt.

Code groen heb je bereikt wanneer je een deel van de Coronaklanten hebt overtuigd om trouwe klant te worden.